“Het is beter om een paar achten te scoren dan allemaal 5,5jes ”
Inmiddels alweer bijna een half jaar geleden ruilde burgemeester Theo Segers zijn Staphorst in voor de gemeente Molenlanden. Hij is de opvolger van Dirk van der Borg en neemt de taak als bestuurlijk trekker van de RMA-opgaven over. We ontmoeten Theo Segers in de Trouwzaal van het gemeentehuis in Hoornaar.
Het ambt van burgemeester van de gemeente Molenlanden bevalt Theo Segers prima. “De mensen en de streek waarin ik nu woon en werk, zijn precies zoals deze verwoord staan in de profielschets die voor de sollicitatieprocedure is gemaakt. Dat is echt frappant goed. Vaak worden in profielschetsen de streek en de mensen mooier beschreven, om aldus vooral veel sollicitanten te lokken. Maar dat is in deze profielschets niet gedaan; de profielschets -die mij bijzonder aansprak- klopt achteraf helemaal!” Hij somt op: “Het is een mooi landelijk gebied, zit klem tussen grote steden, heeft een agrarisch karakter, een sterke kernenstructuur met 19 dorpen en één stad, grote sociale cohesie en veel vrijwilligers. Heel veel enthousiaste vrijwilligers”, benadrukt hij. “Zo heb ik bijvoorbeeld vlak voor de Corona uitbraak een gesprek gehad met de Oranjeverenigingen ter voorbereiding op 75 jaar vrijheid. Als je dan het enthousiasme bij die verenigingen ziet; hoeveel mensen erbij betrokken zijn, dat is echt indrukwekkend! En dat maakt de afgelasting van alle activiteiten vanwege de Corona crisis nog zuurder.”
Samenwerking is onvermijdelijk, noodzakelijk en kansrijk
Een crisis die zijn stempel drukt op de kennismaking van Segers met zijn eigen gemeente en met de Gemeenschappelijke Regeling Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. “Net als andere Nederlanders kon ik tijdens de lockdown niet naar buiten. Ik heb daardoor nog geen regiovergaderingen kunnen bijwonen en nog niet veel gezien van de grenzeloze samenwerking binnen Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. Wel heb ik contact gehad met Kees de Haas (netwerkmanager en secretaris bestuur GRAV, red.) die me heeft bijgepraat over de werkwijze van de regionale samenwerking en de geformuleerde RMA-opgaven.” Segers onderstreept dat regionale samenwerking in zijn visie onvermijdelijk, noodzakelijk en kansrijk is. “Het is als gemeenten nodig om samen een krachtige vuist te maken om regionale aangelegenheden het hoofd te bieden. Neem het klimaat. Dat kun je als individuele gemeente toch nooit in je eentje oppakken. Dat moet je in samenwerking met andere gemeenten doen.”
Met elkaar aan de slag
De eerste indruk die Theo Segers heeft over de regionale aanpak is positief. “De structuur en aanpak van RMA opgaven en de werkwijze met bestuurlijk trekker en ambtelijk trekker, is goed uitgewerkt. Er zijn allerlei netwerken ontstaan rondom de opgaves. En dat is de kracht van deze aanpak! Ik geloof echt in netwerken en niet in een strakke, formele GR. Dan maak je er bestuurlijk een enorm opgetuigde kerstboom van. Vol met stuurgroepen en klankbordgroepen. Nee”, zegt hij vol overtuiging, ”maak er geen bestuurlijke rompslomp van. Maar kijk wat je te doen hebt. Zoek naar de partners en ga met elkaar aan de slag. Kortom handen uit de mouwen! En dat heeft de regio zeker gedaan.”
Corona vraagt en kost veel tijd!
De regio AV heeft een 15-tal RMA-opgaven geformuleerd waaraan hard gewerkt wordt. “Ik ben blij met de geformuleerde RMA-opgaven die voldoende belangstelling in de brede regio hebben. Het is goed dat de gemeenten Gorinchem, Vijfheerenlanden en Molenlanden -als motorblok van de samenwerking- deze opgaven samen met andere gemeenten, overheden en maatschappelijke partners proberen te realiseren. Maar de vraag is: hebben we niet te veel opgaven? Zeker nu Corona zo’n extra druk op onze gemeentelijke organisaties legt. Corona vraagt veel tijd én kost veel tijd. Ik merk, dat als ik in mijn eigen organisatie kijk, het hier en daar behoorlijk knelt. Onderschat niet wat Corona met organisaties doet. Het kraakt en piept soms! En als wij onder deze druk blijven werken aan alle RMA-opgaven, dan zal de output van onze inspanningen onvoldoende zijn. Misschien is het beter om de komende tijd te focussen op de opgaven waarmee we echt samen het verschil willen en moeten maken; waar we ons voor 100% voor kunnen inzetten. Op een later moment kunnen we de focus dan eventueel weer verbreden naar de andere opgaven. Die moeten we uiteraard wel realiseren, maar nu nog niet. We parkeren ze op een later moment in de tijd. Kortom, er moeten keuzes gemaakt worden in het belang van het welslagen van de RMA-opgaven. Het is immers beter om een paar achten te scoren dan allemaal 5,5-jes”, zegt de oud-onderwijzer met een knipoog.
Grenzeloos samenwerken
“En als ik dan mag kiezen waar ik die achten wil scoren, dan is dat in ieder geval bij de opgaven bereikbaarheid, klimaatadaptie en de arbeidsmarktregio. Als we daar de komende tijd de focus kunnen leggen en stappen kunnen zetten, zou dat fantastisch zijn voor de brede regio én onze buren. Want problemen zoals bereikbaarheid, klimaat en arbeidsregio stoppen niet bij een gemeentelijke of provinciale grens. Het zijn grensoverschrijdende problemen, waarbij wij als regio AV grenzeloos moeten samenwerken met iedereen die wil en kan participeren in deze RMA-opgaven. En dat gaat breed, van buurgemeenten, provincies, het waterschap, onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven tot tal van maatschappelijk organisaties.”
Bereikbaarheid
Een van de dingen waar Segers nog even bij wil stil staan, is de RMA-opgave bereikbaarheid. “Die heeft voor mij absolute prioriteit. Het was in de Corona crisis iets minder, maar de files op de A2, A15, A27, de provinciale wegen en het hier uit voortvloeiende sluipverkeer, blijft een groot probleem voor de regio. Bereikbaarheid is echt een knelpunt. Dat moeten we met zijn allen aanpakken èn oplossen. Willen wij als GRAV iets bij het Rijk gedaan krijgen, dan moeten we partners zoeken. Partners zoals alle Drechtsteden, Vijfheerenlanden, Gorinchem, Nieuwegein, Altena, het verder gelegen Breda en het bedrijfsleven die we in onze GRAV-aanpak betrekken. We moeten het samen doen. In mijn optiek moeten we zelfs richting Europa gaan kijken. Want hoe belangrijk is die A27 en die A15 Europees gezien. Het zijn de verkeersslagaders voor Europees transport en economie. Aders die door ons gebied lopen en hier verstopt raken of zijn. Dat heeft verstrekkende gevolgen waar uiteindelijk niemand beter van wordt. Dat moet dus aangepakt worden!”