De combinatie van een regionaal verkeers– en milieumodel wordt Regionale Verkeersmilieukaart (RVMK) genoemd. In 2013 is een RVMK door adviesbureau Goudappel Coffeng opgesteld voor de hele regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. Dit is een project van de samenwerkende gemeenten Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Leerdam, Molenwaard, Zederik en Waterschap Rivierenland. Deze overheden werken samen in het regiobureau Alblasserwaard-Vijfheerenlanden en de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid.
De RVMK wordt gebruikt voor het modelleren van zowel verkeersbewegingen (ten behoeve van verkeerskundige advisering) als voor het berekenen van de effecten van autoverkeer op lucht- en geluidkwaliteit (vooral ten behoeve van ruimtelijke plannen) in de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. In 2015 is het RVMK geactualiseerd. Naast het basisjaar 2015 is een aantal toekomstjaren opgenomen (2020, 2026 en 2030). Zo is er ook inzicht in gevolgen van ruimtelijke plannen in de toekomst voor het verkeer en voor geluid- en luchtkwaliteit.
Voor een goed gebruik van de RVMK is het noodzakelijk dat het verkeers- en milieumodel periodiek wordt geactualiseerd. Met de uitgebreide actualisatie in 2015 is een verkeers- en milieumodel beschikbaar, waarmee de regio de komende periode aan de slag kan. De RVMK is uitermate geschikt om in te zetten bij bestemmingsplan procedures, infrastructurele plannen en tijdelijke wegwerkzaamheden. Ook voor het opstellen van beleid met betrekking tot verkeer en milieu en het inzichtelijk maken van het gebruik van het bestaande wegennet en de verkeersdruk op wegen en kruispunten in de toekomst. In 2030 wordt een flinke groei van het verkeer in de regio voorzien. Op de N214 zal het aantal voertuigen per etmaal sterk stijgen, in tegenstelling tot het aantal voertuigen op de A15.
Belangrijk in deze versie is dat de A27 exact conform de planstudie van Rijkswaterstaat in de RVMK is opgenomen. Dit betekent dat de verkeersprognoses op het hoofdwegennet overeenkomen met die van Rijkswaterstaat en dat de effecten van de uitbreiding goed inzicht geven op de gevolgen voor het onderliggende wegennet binnen de gemeenten van de regio. Geplande maatregelen zijn met behulp van het model door te rekenen waardoor de effecten hiervan zichtbaar worden. Daarnaast speelt de RVMK een belangrijke rol voor ondersteuning van het verkeer- en vervoerplan voor de regio.
Het eerste exemplaar van de nieuwe RVMK werd 7 januari aangeboden aan wethouder Freije van Gorinchem, tevens voorzitter van het wethoudersoverleg Verkeer &Vervoer van de regio. Alle overheden werken met dit instrument. Wethouder Freije onderstreept het belang van de RVMK: “Voor een goede afweging van alle belangen is het wenselijk over actuele cijfers te beschikken en tevens verstandige inschattingen te kunnen maken over de gevolgen van nieuwe ontwikkelingen, voor mobiliteit en milieu.”
Alle effecten kunnen met de RVMK grafisch worden gepresenteerd voor iedere wegbeheerder, waarmee de RVMK tevens een goed communicatiemiddel is voor bijvoorbeeld de verantwoording van resultaten naar de provincie, Ministerie van I&M, Rijkswaterstaat, de rechter en bewoners.