“PLURIFORM ONDERWIJS KOESTEREN”
Bij het zoeken naar oplossingen om kleine scholen ook in dorpen open te houden moet de signatuur van een school wel een rol blijven spelen. Dat geluid lieten schoolbesturen horen op de mini-conferentie op maandagavond 21 juni in obs. De Merwedonk in Gorinchem.
De 75 basisscholen in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden krijgen de komende vijftien jaar te maken met een terugloop van in totaal tweeduidend kinderen. Met geld van het ministerie van OCW is een projectleider aangesteld die in overleg met het onderwijsveld inventariseert wat er kan worden gedaan om ook kleine scholen in dorpen open te houden.
Schoolbesturen, onderwijswethouders en ambtenaren spraken maandagavond op De Merwedonk in Gorinchem over de toekomst in relatie tot een krimpende bevolking. Op deze miniconferentie passeerden meerdere scenario’s de revue. Dat varieerde van schaalvergroting door fusies, meer samenwerking tussen scholen of handhaving van de huidige situatie.
Volgens projectleider Max Hoefeijzers werd op de conferentie de ambitie uitgesproken om keuzevrij-heid in het onderwijs prioriteit te geven. “Dat betekent dat, los van de vraag op welke wijze en in welke mate scholen gaan samenwerken, er ruimte moet blijven voor openbaar, christelijk en reformnatorisch onderwijs. Ouders moeten die keuze kunnen blijven maken.
Samenwerking zoeken en pleiten voor behoud van de eigen identiteit klinkt tegenstrijdig, maar dat hoeft het niet te zijn. Zo’n proces is als fietsen op een steile helling. Er zijn veel verkennende gesprekken nodig, maar dat gebeurt op een constructieve manier.”
VERTROUWEN
Volgens Hoefeijzers is het belangrijk om in de beginfase van zo’n proces vertrouwen op te bouwen en te zorgen dat iedereen dezelfde richting op gaat. “Dat kost dan maar wat tijd. Als het proces goed gaat, win je die tijd later wel terug. Er zijn scholen die ook op lange termijn buiten de gevarenzone blijven. Die hebben nu eenmaal een andere positie dan de scholen die mogelijk over een jaar of tien een probleem krijgen”.
Een kerngroep zal de volgende maand het resultaat van de conferentie bespreken. In het najaarmoet dan duidelijk zijn welke vervolgstappen kunnen worden genomen. Hoefeijzers: “Je kunt dan denken aan gesprekken over dit onderwerp op kleine schaal. Zo zouden schooldirecteuren binnen één gemeente zich over de problematiek kunnen buigen.En je kunt ouders erbij betrekken.”
Bron: AD Rivierenland