Deelsessie arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt is momenteel onderhevig aan tal van economische ontwikkelingen en onzekerheden. Denk bijvoorbeeld aan het effect van de coronapandemie, de krapte en mismatch op de arbeidsmarkt of werkzoekenden aan de zijlijn. En wat komt er nog op ons af: nieuwe maatregelen door een najaarsgolf corona, het effect van de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, de schuldenproblematiek en de migratiecrisis.
Hoe zorgen we ervoor dat we als arbeidsmarkt voldoende wendbaar zijn om de gevolgen van deze ontwikkelingen goed op te vangen? Hoe zorgen we voor een toekomstbestendige arbeidsmarkt? Wat is er al, wat gaat goed, wat kan beter?
Tijdens de deelsessie werd stilgestaan bij een aantal zaken die opvallend zijn voor de regio: een lage werkloosheid, een hoge arbeidsethos en een grote bereidheid van professionals en organisaties om samen zoveel mogelijk mensen te ondersteunen naar werk. Er volgde een korte uiteenzetting van een aantal projecten en trajecten in onze regio. Conclusie: we doen veel, we leveren maatwerk en we anticiperen snel op nieuwe situaties; zoals bijvoorbeeld de opvang en het naar werk begeleiden van vluchtelingen uit Oekraïne. De presentatie kunt u hier downloaden.
In de deelsessie kwamen interessante punten naar boven:
- De behoefte aan meer duidelijkheid en inzichtelijkheid voor werkzoekenden en werkgevers. Waar kan ik met welke vraag terecht als het gaat over werk?
- Inzicht voor werkgevers dat zij meer kunnen samenwerken als het gaat om krapte op de arbeidsmarkt; dat zij anders naar vacatures en kandidaten gaan kijken. Wellicht sectorgericht samenwerken (zoals de tussen de zorgaanbieders).
- Hoe kunnen we met de samenwerkende partners beter inspelen op de mismatch? Oplossen van de krapte op de arbeidsmarkt is een illusie, maar een betere arbeidsmobiliteit door samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid (de 3 O’s) kan een eerste stap zijn.
- Betere samenwerking tussen de verschillende RMA-opgaven; zo raakt arbeid bijvoorbeeld ook zorg, welzijn en mobiliteit.
- Klant/burger centraal: wat betekent dat? En hoe doen we dat? In hoeverre is de burger betrokken bij het proces?