Binnen de opgaven Bereikbaarheid en Verkeersveiligheid hebben de bestuurlijke tafels de uit te voeren infrastructurele projecten in 2020 en het Regionaal Actieprogramma verkeersveiligheid 2020 – 2021 vastgesteld. Met deze vaststellingen kan bij de provincie Zuid-Holland weer de jaarlijkse financiële ondersteuning vanuit de Subsidie Regeling Mobiliteit worden verkregen.
Voor een betere OV-verbinding tussen Utrecht-Gorinchem-Breda wordt een pilot benoemd waarbij ook onderzocht wordt hoe de ontsluiting van het tussengelegen gebied is te verbeteren.
Regionale Gebiedsagenda Mobiliteit 2030
Eind mei heeft de bestuurlijke tafel ‘Bereikbaarheid’ de Regionale gebiedsagenda Mobiliteit AV 2030 vastgesteld. In de bestuurlijke tafels zitten vertegenwoordigers van de drie gemeenten uit de regio, de provincie Zuid-Holland, het waterschap Rivierenlanden, Nationale Politie en op uitnodiging omliggende gemeenten. Met de visie op mobiliteit heeft de regio AV een inventarisatie gemaakt hoe de bereikbaarheid de komende jaren verbeterd kan worden.
Uitvoeringsprojecten 2020
Jaarlijks worden projecten uit de gebiedsagenda mobiliteit die uitvoeringsgereed zijn besproken en getoetst aan de criteria voor de Subsidie Regeling Mobiliteit van de provincie Zuid-Holland. Deze subsidie is door de provincie ingesteld om de verkeersveiligheid en bereikbaarheid te verbeteren.
Door de regio Alblasserwaard zijn voor 2020 drie projecten voorgedragen:
- Herinrichting Dorpsstraat te Giessenburg (voor de gemeente Molenlanden) voor een bedrag van € 270.000,00.
- Herinrichting Banneweg te Gorinchem voor een restantbedrag van € 133.643,00 (voor de gemeente Gorinchem – in 2019 is er al een bedrag van € 493.00,00 voor deze herinrichting beschikbaar gesteld).
- Verbetering van de bermen van de regionale waterschapswegen (voor het Waterschap Rivierenland) voor een bedrag van 60.000,00.
Regionaal actieprogramma verkeersveiligheid
De bestuurlijke tafel van de opgave ‘Verkeersveiligheid’ heeft het Regionaal Regionaal Actieprogramma verkeersveiligheid 2020 – 2021 vastgesteld. Met dit programma heeft de regio AV
voor 2020 en 2021 een bedrag van € 344.019,00 bij de Provincie Zuid-Holland aangevraagd. Dit bedrag is voor diverse projecten in het kader van verkeersveiligheid, onder andere uit de programma’s School op seef en Totally Traffic.
Pilot voor betere verbinding Breda-Gorinchem-Utrecht
Jaren is geprobeerd om tussen Brabant en Utrecht een treinverbinding te realiseren. Ondanks grote bestuurlijke inzet vanuit onder andere de regio AV is deze openbaar vervoer verbinding niet tot stand gekomen op de A27-corridor. De investering van naar schatting 4 miljard is niet realistisch gebleken.
November 2017 is de OV-verbinding Breda – Gorinchem – Utrecht (BGU) opnieuw op de politieke agenda gezet, ditmaal als een innovatieve voorziening per bus over de weg.
Helemaal nieuw is dit niet. Enkele decennia terug is onder de titel AUB (Almere – Utrecht – Breda) een soortgelijke poging gedaan om een ontbrekende openbaar vervoersvoorziening van Noord naar Zuid te realiseren.
Binnen de overheid wordt nu samen gewerkt aan het verbeteren van de OV-verbinding BGU door middel van een pilot. Afgesproken is om in het MIRT van november 2019 een pilot te benoemen die tevens past in het kader van Toekomstbeeld OV 2040.
Onderzocht wordt hoe deze ontbrekende schakel in het OV-netwerk kan worden gerealiseerd, hoe het netwerk tot ontsluiting van het tussengelegen gebied wordt versterkt en hoe de effecten zijn op het auto-netwerk. Het onderzoek moet ook leiden tot inzicht in de vervoerswaarde en de ruimtelijk economische meerwaarde die een betere OV-verbinding oplevert.
De programmamanager opgave ‘Bereikbaarheid’ maakt deel uit van de regiegroep van dit BGU-project. Wethouder Huib Zevenhuizen van de gemeente Vijfheerenlanden is bestuurlijk betrokken bij dit project. Een mooi voorbeeld van grens-ontkennend werken waarbij de regio AV de verbindende schakel is tussen drie provincies.