Deelnemers: Gesprekstafel 2 RMA Leefbaar & Aantrekkelijk
Sjors Fröhlich
Maks van Middelkoop
Johan Quik
Lizanne Lanser
Ro van Doesburg
Rolia Wiggelinkhuijsen
Burgemeester Vijfheerenlanden en gespreksleider/interviewer
Wethouder 5HL en bestuurlijk trekker RMA-landschapsontwikkeling
Wethouder Molenlanden en bestuurlijk trekker RMA-verkeersveiligheid
Wethouder Molenlanden en bestuurlijk trekker RMA-zorg
Wethouder Gorinchem en bestuurlijk trekker RMA-wonen
Projectleider Gebiedsontwikkeling
Met het oog op de corona pandemie oppert Sjors Fröhlich dat het ook in de regio alle hens aan dek is. Lizanne Lanser beaamt dit. “Corona vraagt veel aandacht van de zorgaanbieders waarbij er binnen onze regio ook veel zorgaandacht is voor de mentale weerbaarheid van de zorgmedewerkers.” “Corona heeft ook haar effecten op de verkeersveiligheid”, zegt Johan Quik desgevraagd. “Het aantal fietsers en wandelaars neemt sterk toe. En ondanks het feit dat veel mensen thuiswerken neemt het aantal ongevallen op het wegennet in de regio niet af”. Binnen de RMA-verkeersveiligheid is er veel aandacht voor de veiligheid van fietsers. Zo is er een programma voor de fietsende schooljeugd (Schoolopseef) en voor de oudere fietsers (Doortrappen). Ook voor jongeren met een brommer en beginnend automobilisten worden activiteiten ontwikkeld. Johan Quik noemt de steeds groter wordende landbouwvoertuigen een zorgenkindje. “De wegeninfrastructuur in de regio is beperkt. Er zijn veel oude lintwegen. En de combinatie van landbouwverkeer met ander verkeer levert op die wegen steeds vaker gevaarlijke situaties op. Samen met de provincie Zuid-Holland wordt er gewerkt aan oplossingen. Daarnaast zijn er verschillende acties ontwikkeld om met name jongeren kennis te laten maken met landbouwverkeer”.
Tekort aan woningen
Een ander belangrijk thema waaraan gewerkt wordt is wonen. Groot probleem is het tekort aan woningen in de talrijke dorpen die het gebied rijk is. Ro van Doesburg vertelt dat de beleidslijn van de rijksoverheid gericht is verstedelijking en de grote stad. “Daardoor mag er maar heel weinig woningbouw plaatsvinden in het beschermd dorps- en stadsgebied. Toch proberen we ook in de dorpen meer woningbouw te realiseren. Want ook daar zijn meer woningen hoognodig. Niet alleen voor eigen inwoners en starters maar ook voor nieuwkomers, statushouders en arbeidsmigranten. De bestuurlijk trekker RMA-wonen omschrijft de situatie als complex. “Door de stellingname van het Rijk moet de provincie -meer dan ooit- kiezen voor verstedelijking, waarbij men de beleidslijn: het Groene Hart is heilig, strak hanteert”. Een keuze die Van Doesburg kan begrijpen maar volgens hem wel om een aanpassing vraagt. “Voor de vitaliteit van dorpskernen is het nodig dat jongeren in hun dorp kunnen blijven wonen. Dat vind ik een recht van de jongeren dat komend jaar één van dè aandachtspunten binnen de RMA-wonen zal zijn.”
Rolia Wiggelinkhuijsen geeft aan dat in Nederland de trek van de randstad naar het platteland significant is toegenomen. “Ook daardoor neemt de druk op de woningbouw toe. Om dit goed te kunnen handlen en rekening te houden met andere belangen, zoals bijvoorbeeld die van de boeren, is een integrale gebiedsaanpak essentieel”, aldus de projectleider Gebiedsontwikkeling.
Max van Middelkoop vindt het belangrijk dat het leefgebied niet alleen functioneel maar ook emotioneel aantrekkelijk is voor de inwoners. “Het welbevinden van de mensen heeft veel te maken met het landschap. Een landschap dat ook intensief wordt gebruikt door de boeren. Mede daarom komt het in evenwicht houden van het welbevinden enerzijds en de economische belangen anderzijds terug in het landschapsontwikkelingsplan.”