De 75 basisscholen in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden krijgende de komende jaren te maken met een daling van 2000 leerlingen. De gemeenten en onderwijskoepels zijn op zoek naar oplossingen om problemen te voorkomen.
Het bureau Public Result heeft onderzocht welke waarden, normen en criteria stakeholders in de regio van belang vinden voor het toekomstig onderwijsaanbod. Aan de hand van bureauonderzoek en interactieve sessies zijn scenario’s opgesteld die in de ‘Transitieatlas Primair Onderwijs Alblasserwaard-Vijfheerenlanden‘ zijn beschreven. De notitie is door de begeleidingsgroep aangeboden aan de gemeenteraden in de regio en schoolbesturen. De begeleidingsgroep bestaat uit vertegenwoordigers van het samenwerkingsverband De Driegang (O2A5, LOGOS, TriVia en OVO), een vertegenwoordiger namens de schoolbesturen van de éénpitters en twee vertegenwoordigers van de samenwerkende gemeenten in de regio.
Om in kaart te brengen wie er belang hebben bij het in stand houden van scholen en welke oplossingen er zijn om de krimp op te vangen is met geld van het ministerie Max Hoefeijzers als procesbegeleider aangetrokken. Eerst moet duidelijk worden voor welke organisaties krimp een probleem is. Wanneer jonge gezinnen niet meer in een dorp willen wonen omdat er geen school is, heeft dit ook effect op sport- en andere verenigingen, winkelaanbod en woningbouw. Oplossingen kunnen gezocht worden in samenwerking tussen scholen van verschillende signatuur. Voor de laagste klassen kan bijvoorbeeld gedacht worden aan kleinere lesgroepen met een alternatief lokaal onderkomen zoals een dorpshuis waarbij gebruik gemaakt wordt van leerkrachten vanuit een centrale locatie.
Voor de zomer moet er een plan van aanpak liggen met daarin oplossingen per gemeente.