Deelnemers: Gesprekstafel 3 RMA Economisch Krachtig
Sjors Fröhlich
Teunis Jacob Slob
Huib Zevenhuizen
Cees Taal
Joost van der Geest
Burgemeester Vijfheerenlanden en gespreksleider/interviewer
Wethouder Molenlanden en bestuurlijk trekker RMA-agrarische economie
Wethouder 5HL en bestuurlijk trekker RMA-bedrijventerreinen
Wethouder 5HL en bestuurlijk trekker RMA-vrijetijdseconomie & RMA-arbeidsmarkt
Wethouder Gorinchem en bestuurlijk trekker RMA-maritieme (maak)industrie & RMA-bereikbaarheid
De derde gesprekstafel van de conferentie wordt gevuld met de bestuurlijke trekkers van de RMA-opgaven agrarische economie, bedrijventerreinen, vrijetijdseconomie en arbeidsmarkt en tot slot maritieme (maak)industrie en bereikbaarheid. Sjors Fröhlich opent het gesprek door te stellen dat het voor de boeren geen makkelijke tijden zijn: stikstofproblematiek, bodemdaling, problemen omtrent opvolging…. Aan Teunis Jacob Slob vraagt hij hoe wij met de RMA-opgave agrarische economie de boeren helpen? Slob beaamt dat de boeren het niet makkelijk hebben. “Boeren hebben te maken met onzekerheid; ze weten niet waar ze met hun bedrijf op afstevenen. De tijd dat boeren uitsluitend bezig waren met voedsel produceren is voorbij. Vandaag de dag hebben zij ook te maken met de toekomst van het gebied, het klimaat, biodiversiteit en recreatief medegebruik. De vraag is hoe we deze zaken dusdanig met de boeren kunnen delen dat daar ook een faciliterende impuls vanuit gaat waaraan de boer zijn inkomen èn een stuk continuïteit aan kan ontlenen. Deze ontwikkeling zal samen met de boeren gerealiseerd moeten worden”, aldus Slob. Boeren die volgens Fröhlich overigens in een mooi gebied wonen èn werken. “Een prachtig gebied, dat we toch graag aan iedereen willen laten zien?”… vraagt hij aan Cees Taal die bestuurlijk trekker vrijetijdseconomie is. Deze antwoordt dat grootschalig toerisme niet op het verlanglijstje van de RMA-opgave staat. “Daarom wordt er binnen de RMA-opgave gezocht naar een evenwichtige oplossing, zodat het landschap op een gedoseerde manier gebruikt en bezocht kan worden door recreanten en toeristen.” Cees Staal vertelt dat het Coronavirus zeker ook in de vrijetijdseconomie van de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden zijn sporen heeft nagelaten. “Alle camping- en recreatieve ondernemers moesten hun ondernemingen sluiten. Dat had en heeft nog steeds grote gevolgen voor de regio.” Hij signaleert bij ondernemers een enorme creativiteit die is opgewekt door het virus. “Vakanties naar het buitenland zijn de komende tijd niet aan de orde. De verwachting is dat Nederlanders daarom dit jaar weer massaal in eigen land vakantie vieren. De recreatieve sector in onze regio speelt daar goed op in, waardoor ze nu al veel aanvragen en reserveringen ontvangen. Dat is gunstig voor deze ondernemers. Ik ken ondernemers die vertellen het nog nooit zo druk te hebben gehad.” Voor camping- en recreatieve ondernemers ziet Cees Taal dan ook een goede toekomst weggelegd.
Economisch krachtig gebied
De regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden is een economisch krachtig gebied. Zo is er een sterk ontwikkelde (maak)industrie en zijn er talrijke groothandelsbedrijven en transportbedrijven. De bestuurlijk trekker van de RMA-opgave bedrijventerreinen, Huib Zevenhuizen, legt uit dat de vraag naar ruimte op bedrijventerreinen groot is. Door die vraag is de noodzaak voor de aanleg van nieuwe bedrijventerreinen groot. “En daaraan verlenen de provincies niet graag hun medewerking”, zegt Zevenhuizen. “De aandacht voor groen is steeds groter, waardoor de ruimte schaarser wordt.” Hij legt uit dat binnen de RMA-opgave intensief gezocht wordt naar een goede middenweg om die ruimte voor bedrijventerreinen wel te krijgen, zodat de economie in de regio kan blijven draaien en groeien.
Sjors Fröhlich introduceert Joost van der Geest aan wie hij vertelt dat hij heeft begrepen dat de RMA-opgave maritieme (maak)industrie en de RMA-opgave bedrijventerreinen iets meer in elkaar gaan schuiven. Joos van der Geest zegt lachend dat de avondvoorzitter goed is geïnformeerd en licht de ontwikkeling toe. “Omdat er zo weinig bedrijventerreinen zijn, wordt er in de hele regio veel gepraat over de realisatie van het regionale bedrijventerrein Groote Haar ten noorden van Gorinchem. Dit project ontwikkelt zich echter heel traag. Daarom hebben we een economisch rapport laten opstellen met de vraag hoe de RMA-opgave verdiept kan worden. De regio is immers verbonden met aan de ene kant Utrecht, aan de andere kant Drechtsteden-Rotterdam en in het zuiden Altena. Daar liggen wellicht mogelijkheden. Binnenkort is er een afstemmingsoverleg om kennis te delen,” besluit de Gorinchemse wethouder.
Corona en de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden
Vervolgens komt de RMA-opgave arbeidsmarkt aan bod. De link met corona is onontkoombaar. Bestuurlijk trekker Cees Staal vertelt dat de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden een kleine overzichtelijke arbeidsmarktregio is, die uitstekend in staat is om proactief te opereren. “Vooral dankzij korte lijnen en een goede samenwerking. Met de komst van corona stond alles even op zijn kop. Je zag meteen de kracht van onze regio. Een regio die in staat bleek om corona actief tegemoet te treden. Zo was het benodigde crisisplan bijzonder snel klaar en de TOZO-regelingen binnen twee dagen opgezet. In no time konden de bedrijven geholpen worden. Binnen vier weken waren er 1.200 aanvraagformulieren aangevraagd en verwerkt. Ongekend! Het afgelopen jaar zijn er meer dan 3.000 (!) aanvragen behandeld.” Cees Staal is trots: “Als arbeidsmarktregio zijn we dus in staat om ongelooflijk snel te opereren. Dat is wat mij betreft een compliment aan alle mensen van Avres die echt dag èn nacht èn hele weekenden gewerkt hebben om dat voor elkaar te krijgen. Dat is fantastisch!” Hij vervolgt: “Op dit moment wordt gewerkt aan het opzetten van het regionale mobiliteitsteam dat ondersteuning gaat bieden aan mensen die als gevolg van het Coronavirus hun werk verloren hebben of dreigen te verliezen. De opzet van dit mobiliteitsteam gebeurt door het WerkbedrijfRAP in samenwerking met vakbonden, werkgevers, onderwijs, UWV en Avres. Ook hiermee zie je weer hoe snel we in staat zijn om adequaat en snel te opereren, puur doordat die samenwerking zo goed loopt”, aldus een enthousiaste Staal.
Bereikbaarheid
Corona heeft niet alleen invloed op de economie en de werkgelegenheid maar ook op de bereikbaarheid van de regio. Joost van der Geest schetst de stand van zaken. “De forse klappen van het weinig gebruik van het openbaar vervoer zijn goed voelbaar. Daarnaast zijn er beduidend minder files op de A2, A15 en A27 en dat is voor onze bereikbaarheid positief.” Met het oog op die bereikbaarheid vertelt hij dat er de komende jaren een aantal grote projecten worden gestart: “De A27 gaat binnenkort eindelijk van start en over een paar jaar wordt er ook gestart met werkzaamheden aan de A15. Voor de MerwedeLingelijn wordt bekeken of en hoe die kan worden geüpgraded. Daarbij bestaat de wens om deze lijn te verbinden met Rotterdam en Utrecht. Daarnaast is het stimuleren van het fietsgebruik een aandachtspunt. Een hoger fietsgebruik draagt bij aan het vergroten van de bereikbaarheid, een besparing in filekosten, een lagere CO2 uitstoot en meer vitaliteit voor de inwoners. Om te zorgen dat mensen ook over grotere afstanden de fiets pakken om naar het werk te gaan wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van interlokale fietsroutes, de zgn. snelfietsroutes. Al met al, we zitten niet stil als het om bereikbaarheid gaat,” aldus de bestuurlijk trekker bereikbaarheid