Uitdaging (urgentie en belang)
Door de komende werkzaamheden aan A15 en A27 staat de bereikbaarheid van onze regio de komende 10 jaar stevig onder druk. Dit veroorzaakt een grote druk op het onderliggende wegennet door sluipverkeer en congestie op de doorgaande provinciale wegen. Omdat vele partijen hierbij een rol spelen is het voor de regio van groot belang om de krachten te bundelen en de regionale belangen goed en aan de juiste tafels onder het voetlicht te brengen. Daarbij blijft het werken aan een goed openbaar vervoer en fiets netwerk voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van het landelijk en stedelijk gebied. Daarnaast maken de gestaag toenemende verkeersstromen, veranderende vervoersvormen en gedrag van verkeersdeelnemers het hard nodig om de veiligheid in het verkeer te bevorderen door verbetering van infrastructuur en een regionaal pakket aan verkeersveiligheidsmaatregelen.
Ambitie
De ambitie van deze opgave is te werken aan een betere bereikbaarheid in onze regio door versterking van het bestaande wegennet, het verbeteren van het openbaar vervoer, het bevorderen van duurzame oplossingen voor vervoer en het zorgdragen voor veiligheid in het verkeer. Ook willen we richting 2030 het verkeer minder vervuilend en meer natuur- en milieuvriendelijk maken en de regio voorbereiden op bijpassende infrastructuur, bijv. elektrische laadinfrastructuur.
Welke resultaten willen we bereiken?
We willen als concrete resultaten bereiken: een nieuwe regionale agenda verkeersveiligheid 2020-2030, een duurzaam veilig wegennet in 2030, gericht verkeerstoezicht op wegen en in gebieden met ongewenst verkeersgedrag in 2030, gedrag beïnvloedende projecten voor scholieren / forenzen / bewoners / bedrijven / regio bezoekers en het realiseren van een regionale samenwerkingscultuur op het gebied van verkeersveiligheid.
“Zorgen voor een duurzaam veilig wegennet in 2030”
Relatie met andere (RMA-)opgaven
- Landschapsontwikkeling;
- Wonen;
- Zorg: iedereen doet mee!;
- Economie & Innovatie.
“Alblasserwaard-Vijfheerenlanden maakt een punt van nul verkeersslachtoffers. Doe mee!”
Project 1: Regionale Gebiedsagenda Mobiliteit 2030
Doelstelling
De doelstelling van de Gebiedsagenda Mobiliteit is om te komen tot strategische mobiliteitskeuzes in de regio om de bereikbaarheid te verbeteren om de regio meer economisch krachtig te maken en daarbij voldoende verkeersveiligheid in acht te nemen om de regio leefbaar en aantrekkelijk te houden. Ieder jaar wordt bepaald welke projecten vanuit de regio naar voren worden geschoven om in aanmerking te komen voor een SRM-subsidie. Het regionaal ter beschikking staande budget wordt over deze projecten verdeeld. Het resultaat is een regionaal gedragen gebiedsagenda en overzicht van de subsidies voor de subsidie mobiliteit (met een doorkijk naar 2030).
Verwachte resultaten
- Vaststelling van de regionale projecten die naar voren worden geschoven om in aanmerking te komen voor provinciale subsidie (juni);
- Goedkeuring voor de aangevraagde subsidies (september/oktober).
Samenwerkingspartners
Rijkswaterstaat ZWN, Projectteam A27 Houten – Hooipolder, Verkeersonderzoek A15 Goederencorridor Oost, BEREIK!, provincies Utrecht en Zuid-Holland, regio Drechtsteden, Platform Samen Bereikbaar Drechtsteden, Waterschap Rivierenland, Programma Goederenvervoercorridor Oost- en Zuidoost, Transport en Logistiek Nederland (TLN); Cumela Qbuzz, vervoerder DMG-concessie; ANWB, VVN, ROV-ZH, politie, Waterbus en Riveer en andere veerbedrijven.
Project 2: Samenwerking OV en ketenmobiliteit
Doelstelling en verwachte resultaten
Het doelstelling van dit project is om een goede samenwerking van alle vormen van openbaar vervoer te realiseren (DMG-concessie, trein, bus, Buurtbus, Molenhopper en taxibedrijf), het realiseren van diverse openbaar vervoer maatregelen en het voeren van een gezamenlijke lobby op een aantal dossiers. Het resultaat van deze samenwerking uit zich in het creëren van meer vervoerwaarde. De regio neemt deel aan het concessieoverleg en stemt naar aanleiding van deze overleggen af met de betrokken gemeenten. De regio brengt de gemeentelijke/bestuurlijke wensen van de gemeenten en regio in deze overleggen in. Onderwerpen die in dit overleg worden besproken zijn: bediening van de first- en last mile (bijv. deelsystemen) en de doorontwikkeling van de MerwedeLingelijn.
Verwacht resultaat
- Continue afstemming van gemeentelijke wensen met de partijen die actief zijn in het concessieoverleg gedurende de looptijd van de concessie.
Samenwerkingspartners
Rijkswaterstaat ZWN, Projectteam A27 Houten – Hooipolder, Verkeersonderzoek A15 Goederencorridor Oost, BEREIK!, provincies Utrecht en Zuid-Holland, Regio Drechtsteden, Waterschap Rivierenland, taxibedrijf Juijn, Programma Goederenvervoercorridor Oost- en Zuidoost, Qbuzz, vervoerder DMG-concessie; Waterbus, Riveer, BV MerwedeLingelijn.
Project 3: A15
Doelstelling
De doelstelling van dit project is om de doorstroming op de A15 te verbeteren om zo de overlast van sluipverkeer op het onderliggende wegennet tegen te gaan. Inzet is de doorstroming op de A15 te verbeteren om het onderliggend wegennet niet extra te belasten. Gestreefd wordt naar een gezamenlijke aanpak voor onder anderen onderhoud en wegverbeteringen, verkeersmanagement en aanvullende maatregelen als mobiliteitsmanagement. Ook worden inspanningen verricht om de toename van verkeersbewegingen te verminderen. Daarbij wordt het onderwerp bereikbaarheid benaderd vanuit het geheel van ketenmobiliteit en ook andere mogelijkheden worden aangepakt om de bereikbaarheid te verbeteren (zoals vormen van (openbaar)vervoer en gedragsveranderingen, stimuleren telewerken en mobiliteitsmanagement). De regiogemeenten zijn aangesloten op de activiteiten die uitgevoerd worden in het kader van het programma Goederencorridor Oost (o.a. Korte Termijn Maatregelen A15 en MIRT-verkenning A15) en leveren daarvoor input. De regio is deelnemer aan het afstemoverleg van provincie, Rijkswaterstaat, regio Alblasserwaard en Drechtsteden, stemt af met de gemeenten in de AV en informeert de bestuurders in de regio actief. Ook lobbyt de regio voor flankerend beleid.
Verwachte resultaten
- Continu afstemming van de gemeentelijke wensen en deze inbrengen in de diverse overleggen met betrokken partijen. De werkzaamheden van dit project lopen tot naar verwachting 2025.
Samenwerkingspartners
Regio’s Alblasserwaard-Vijfheerenlanden en Drechtsteden, provincie Zuid-Holland, Rijkswaterstaat en ministerie Infrastructuur en Waterstaat, Platform Samen Bereikbaar Drechtsteden, Waterschap Rivierenland, Programma Goederenvervoercorridor Oost- en Zuidoost, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Qbuzz, vervoerder DMG-concessie.
Project 4: A27 / BGU
Doelstelling
De doelstelling van dit project is om zowel op de korte, middellange als lange termijn zorg te dragen voor een snelle, comfortabele en betrouwbare OV-verbinding Breda-Gorinchem-Utrecht (BGU). Door het verbeteren van deze verbinding wordt een reductie van het autoverkeer beoogt waardoor de verkeersdruk op de A27 en de zijtakken (oost-west verbindingen als A15 en N214) wordt verminderd. Deze doelstelling wordt extra belangrijk tijdens de komende werkzaamheden (tot en met 2028) aan de A27. Gekeken wordt naar optimalisaties van de huidige vervoerswijze op de kortere termijn als ook naar innovatieve oplossingen voor de langere termijn. Deze activiteiten voert de regio uiteraard niet zelf uit, maar heeft hierbij te maken met het Rijk, de provincies, belanghebbende gemeenten en Rijkswaterstaat. Werkzaamheden verlopen onder meer via de regiegroep BGU, via een lobbytraject gericht op de HUB Gorinchem West, Meerkerk A27 en Vianen-Lekburg. De regionale samenwerking richt zich op het inbrengen van de regionale belangen aan de daarvoor relevante tafels, zoals BO MIRT-overleg.
Verwachte resultaten
- Continu afstemming van de gemeentelijke wensen en deze inbrengen in de diverse overleggen met betrokken partijen.
Samenwerkingspartners
Gemeente Breda, gemeente Gorinchem, gemeente Molenlanden, gemeente Vijfheerenlanden, U10, provincie Noord-Brabant, provincie Utrecht en provincie Zuid-Holland, Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Project 5: Regionaal Mobiliteitsplan
Doelstelling en verwachte resultaten
De doelstelling van dit project is om, als gevolg van een van de afspraken in het klimaatakkoord, te komen tot een Regionaal Mobiliteitsplan voor onze regio. Het programma is een instrument om op regionaal schaalniveau toekomstbestendige bereikbaarheidsoplossingen te realiseren die bijdragen aan de transitie naar een duurzaam en zorgeloos mobiliteitssysteem. Het gaat om slimmer (bijvoorbeeld met autodelen), anders (bijvoorbeeld met de fiets) en schoner (bijvoorbeeld elektrisch) reizen. Daarbij is het ontwikkelen van een laadvisie en plaatsingsbeleid ten aanzien van elektrische oplaadpunten voor alle modaliteiten een belangrijk onderdeel. De regio AV is in dat kader lid van het kernteam Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW).
Samenwerkingspartners
Gemeenten Gorinchem en Molenlanden, provincie Zuid-Holland en Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW), Stichting Duurzaam Molenlanden.
Project 6: Visitorsmanagement Kinderdijk
Doelstelling
De doelstelling van dit project is het reguleren van de stroom van bezoekers (visitorsmanagement) waarbij gebruik wordt gemaakt van de rivieren om toeristen aan te voeren (waterbus, cruiseschepen en veren) en te parkeren op afstand van het Werelderfgoed, aangevuld met first en last-mile oplossingen voor fiets, auto en Openbaar Vervoer. Het Nederlands icoon Werelderfgoed Kinderdijk mag zich verheugen in een gestaag toenemend stroom (internationale) bezoekers. De historisch gekozen ligging op het punt waar Lek en Noord elkaar treffen kent zijn beperkingen voor verkeer over land. Tevens ontbreekt de ruimte om voertuigen te parkeren zonder de leefbaarheid van de kernen of het omliggende Natura 2000 gebied aan te tasten.
Verwachte resultaten
- Inbrengen van de regionale wensen ten aanzien van het beter reguleren van de stroom van bezoekers aan Kinderdijk in de diverse overlegvormen in dit kader.
Samenwerkingspartners
Gemeente Molenlanden, gemeente Alblasserdam, gemeente Gorinchem, gemeente Vijfheerenlanden, provincie Zuid-Holland, Stichting Werelderfgoed Kinderdijk, Belangenvereniging Leefbaarheid Kinderdijk, U10, regio Drechtsteden, Waterbus, Rijkswaterstaat.
Project 7: Fiets
Doelstelling
De doelstelling van dit project is het verbeteren van de fietsinfrastructuur om het gebruik van de fiets in onze regio de stimuleren. Fietsen is een basis vervoerwijze in de regio. Het aantal afgelegde fietskilometers neemt elk jaar toe. Gebruikelijk is een actieradius van ongeveer 7,5 kilometer goed te doen op een traditionele fiets. De fiets is echter de afgelopen decennia verder ontwikkeld met hulpmiddelen (bijv. elektrische fiets en speed pedelec) waardoor de actieradius is vergroot tot afstanden van 15 a 30 kilometer. Door de grotere actieradius kan de fiets steeds vaker een aantrekkelijk alternatief voor de auto vormen (en daarmee bijdragen aan het verminderen van congestie). De fiets als alternatief voor de auto vraagt om een eigen netwerk van overstappunten en (snel)fietsroutes in de regio langs autosnelwegen (F15 en F27) en provinciale wegen (F214 en F216). De Nationale Toekomstagenda Fiets (NTF) biedt hierbij met 2040 op de horizon voldoende perspectief en kansen voor de regio.
Verwachte resultaten
Maar aandacht voor fietsroute en meer doorstroom routes voor fietsers, bijvoorbeeld langs provinciale en rijkwegen en veilige fietsroutes in en tussen de regio’s. Nationale Toekomstbeeld Fiets zal najaar 2021 worden vastgesteld en in de komende jaren worden ook ontwikkeld Gemeentelijk Toekomstbeeld Fiets en Provinciaal Toekomstbeeld Fiets bij start van bestuursperiode na reguliere verkiezingen.
Samenwerkingspartners
Gemeente Gorinchem, gemeente Molenlanden, gemeente Vijfheerenlanden, waterschap Rivierenland, Fietsersbond, ANWB, provincie Utrecht en provincie Zuid-Holland.
Project 8: Verkeersveiligheid
Doelstelling
Het doel van dit project is halvering aantal verkeersslachtoffers in de regio in 2030 en tot nul verkeerslachtoffers te komen in 2050. We beogen ‘het menselijk leed’ in de regio ten gevolge van vermijdbare verkeersongevallen te voorkomen en tegelijkertijd daarmee maatschappelijk kosten te reduceren. Deze worden in de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden geraamd op circa 25 miljoen euro per jaar.
Verwachte resultaten
- Uitvoering van het jaarlijkse Regionaal Programma Verkeersveiligheid en gemeenten te adviseren en ondersteunen om aanpassingen aan infrastructuur te doen;
- Streven naar gemiddeld 36 verkeersdoden in 2030 (in 2020 waren dat nog 72 verkeersdoden).
Samenwerkingspartners
Gemeente Gorinchem, gemeente Molenlanden, waterschap Rivierenland, provincie Zuid-Holland, regio Drechtsteden, Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV) Zuid-Holland, politie en maatschappelijke partners. De gemeente Vijfheerenlanden voert haar verkeersveiligheidsprogramma uit in de provincie Utrecht.